• Hej alla glada.
    Vad använder ni för lack till era modeller och fungerar det bra?

Jag har personligen inte använt lack förut och vill inte ha den där glansiga looken. Sen har jag läst att lack kan förstöra modellerna ( ? ) . Någon som har lite bättre koll på detta än vad jag har som vill dela med sig? :)

Tack på förhand.
  • Jag har otroligt dålig koll på lackande, men det finns mattlack att köpa som inte ska bli sådär glansig vad jag förstått.
  • Jag kör vallejos klarlack först och sedan deras mattlack ovanpå då mattlacken slits mer, eller så är det bara något jag fått för mig
  • Jag kör vallejos klarlack först och sedan deras mattlack ovanpå då mattlacken slits mer, eller så är det bara något jag fått för mig

Samma procedur här...
  • Army Painters matta lack funkar också men skaka burken som bara attan och skaka under sprayandet också annars ... blir det lite mer sidenmatt än du ville ha det ...
  • Jag SKULLE vilja köra typ vallejo klarlack och sedan Testors dull cote för att matta ner det hela. Tyvärr är den i princip omöjlig att få tag i längre. :/

Nästan jag med. Jag kör Vallejos sidenmatt först och sedan Vallejos mattlack. Har lyckats bra varje gång.
  • Mago said:

Jag SKULLE vilja köra typ vallejo klarlack och sedan Testors dull cote för att matta ner det hela. Tyvärr är den i princip omöjlig att få tag i längre. :/

Håller med om Testors dullcoat, toppenbra mattlack. Om någon vet vart ett ställe man kan få tag på dom så får dom gärna dela med sig.
  • Tusen tack för alla svar!

Så, anledningen till att de flesta använder en glans-lack först är för att det håller bättre än den matta?

Ni som enbart kör Mattlack, upplever ni att lacken inte håller tillräckligt bra då?
    Finns det andra negativa sidor med att enbart köra mattlack?
  • Ja, bara mattlack håller inte tillräckligt bra.

Personligen tycker jag att om man bara kör mattlack så vissnar färgerna. Därför Sidenmatt först för att sedan i många tunna lager ta mattlack därefter tills du får en perfekt glans.
  • Ha! Wentzels har Testors dullcote i lager igen!

Jag tycker att det varierar mycket, plastmodeller behöver betydligt mindre skydd än metall t.ex.
  • När jag penslade lack så körde jag med Vallejo Matt varnish. Nu med airbrush så använder jag Golden Satin varnish. All lack blir mycket mattare när man sprutar genom airbrush så tex. matt varnish genom airbrush blir frostat hur jag än gör.

Ett tag nojjade jag att modeller skulle slitas fort, så jag körde först flera lager blanklack (som blir stenhårt) och sedan täckte det med satin. Insåg tillslut att det var slöseri med tid då flera ordentliga lager Satin räcker gott och väl förutsatt att man inte misshandlar modellerna.
  • Nu har jag testat Testors dull cote. Den är den överlägset bästa mattlacken! Tack Mago!
  • Är det sprayen? Kör ni bara den, i lager, eller kör ni någon variant?
  • Äsch, finns bara två burkar kvar i hela Sverige. De tar hem båda till wentzells i veckan. Jag har förbokat en, så en kommer att finnas.