BloodBowl på Warcon
  • Hej alla!

Vi kommer att köra en BB turnering på Warcon som hålls den 9-10 Juli i Varberg
    Tanken är att vi kör med Eurobowl reglerna (gissar på att ni vill träna) fast utan lagindelningen.
    Vi ska även se till att den blir registrerad hos NAF också.

Har en fråga till er hur ni ställer er till match-antalet.
    Vi planerar att köra 3 matcher på lördag och 2 matcher på söndag. Anledningen är för att man ska få lite chans att kolla in andra saker som händer på konventet.
    Hur ställer ni er till det?

• Jag kommer nog, men föredrar att köra fyra matcher på lördag. De spel jag lirar på konvent krockar även på tre matcher.
  • Ok!
    Vi får fundera lite på det. Vet att lite lokala förmågor gärna ser 3+2 i matcher.

• Intressant, var på g ifjol me så byta det dag så blev inget...
  • Finns det någon mer info kring detta?
  • Vi håller på att fixa med hemsidan nu så info kommer strax.
    Det kommer bli 3+2 matcher och sedan reglerna ifrån Eurobowl gällande byggande av sina lag.
    Ingen lagturnering dock!
  • @Ynik vill ni ha en jättestor pokal att dela ut som pris?
  • brocCooLi said:

@Ynik vill ni ha en jättestor pokal att dela ut som pris?

@brocCooLi: Du försöker väl inte göra dig av med lagpriset? Det delades ju faktiskt ut första gången på CrazyCup 2009 i Varberg!
  • Melisqus said:

brocCooLi said:

@Ynik vill ni ha en jättestor pokal att dela ut som pris?

@brocCooLi: Du försöker väl inte göra dig av med lagpriset? Det delades ju faktiskt ut första gången på CrazyCup 2009 i Varberg!

alltså borde det få komma tillbaks till varberg!
  • Hej igen!

Ta du med pokalen så kan du få vinna den igen ;)
    Information om turneringen är på väg men som tidigare sagt så blir det eruobowl reglerna som kommer att användas.
    Vi kör turneringen med 3 matcher på lördag och sedan 2 matcher på söndag.
    Hoppas att det är många som vill komma och hänga med oss i Varberg :)
  • När är anmälningsstop för turneringen. Jag kommer som bäst att veta om jag kan åka någon dag innan som bäst.
  • Skuld said:

När är anmälningsstop för turneringen. Jag kommer som bäst att veta om jag kan åka någon dag innan som bäst.

du kommer att kunna åka *viftar med handen*
  • Skuld said:

När är anmälningsstop för turneringen. Jag kommer som bäst att veta om jag kan åka någon dag innan som bäst.

Det är klart bättre att skicka in anmälan så fort det bara går men troligtvis så kommer vi kunna lösa en sen anmälan.

• Hur går det med hemsidan? Jag räknar med att dyka upp
  • Detta kan även jag tänka mig nu. Sista helgen på semestern måste ju avslutas rätt! :D
    Så, anmälansinfo o hemsida hade uppskattats...

Och om vi är några som ska åka från GBG har jag 3 platser i bilen. Tänkte pendla fram o tillbaka även om det blir okristligt tidigt... :D
  • jag ska definitivt dit. men tror jag sover över hos vänner på lördagen istället för att åka hem.
  • Kan ha några sovplatser i falkenberg, jag och skuld ska sova där. Osäker på antal men kan reka om de finns stort intresse.
  • Framförallt vill vi ju ha lite förutsättningar! Bara 3 veckor kvar, ju...
  • Jag kan vara intresserad av en sovplats, @inforthepain
  • Förlåt att det har tagit jäkligt lång tid!
    En hel del strul har det varit ifrån både min och arrangörens sida.
    Nu finns i alla fall turneringen på NAF
    http://member.thenaf.net/index.php?module=NAF&type=tournaments&func=view&id=2917

Info om konventet hittar ni här:
    www.warcon.se
  • Gött @Duckwing, fixar plats åt dig
  • Ynik said:

Förlåt att det har tagit jäkligt lång tid!
    En hel del strul har det varit ifrån både min och arrangörens sida.
    Nu finns i alla fall turneringen på NAF
    http://member.thenaf.net/index.php?module=NAF&type=tournaments&func=view&id=2917

Info om konventet hittar ni här:
    www.warcon.se

Jag hittar inget på konventsidan om blood bowl.
    Hur ser tidsschemat för ronderna ut och när börjar första ronden på lördagen?
  • lite frågor om reglerna.

"MINOR LOSS (1 TD) ­ 1 point
    MAJOR LOSS (2+ TD) ­ 0 points"

varför finns det ingen motsvarande för vinst?

"We allow up to three (3) hours per game.
    With about 30­-40 minutes left of the round the organisers will be checking up on all games. If a game has not reached a suitable point you will be given an amount of time"

borde ni inte gå och kolla tiden tidigare? nu bör det inte vara någon fara. men att bara kolla tiden så nära inpå matchslut brukar inte vara helt optimalt.
  • jag tror jag kommer, men innan det avgörs behöver jag veta schemat. När börjar spelet de olika dagarna?
  • equilibri said:

Och om vi är några som ska åka från GBG har jag 3 platser i bilen. Tänkte pendla fram o tillbaka även om det blir okristligt tidigt... :D

Har du plats för mig och @Drexxl från och till Kapellplatsen, bägge dagarna?
  • equilibri said:

@Equilibri Jag kan också tänka mig en plats i bilen. Annars blir det tåg för min del.

• Hej alla!

Nu ska jag se om jag kan svara på lite frågor.
    Turneringen kommer att starta kl 10:00 ( Kom gärna i tid så ni hinner registrera er)
    3 matcher under lördagen och sedan 2 matcher på söndag som sagt var.

Kollar med arrangören vad gällande vinst kontra förlust om det speglar varandra!
    Tar även med mig vad som gällande tiden!

• Hemsidan säger "Blood Bowl (dag 1 av 2)", går ju att tolkas som att de endast blir bloodbowl dag 1?
  • Jag vet inte varför det står så. Jag ska på möte idag och prata med webansvarig.
    Turneringen går över både lördag och söndag. 3 matcher på lördag och 2 matcher på söndag!
  • Nu har jag betalat min entrebiljett till warcon och mailat in min roster :)
  • Nu har jag och Drexxl betalat.

Bara tre dagar kvar innan de höjer priset!
  • Sista dagen innan priset går upp så passa på att anmäl er!

• alltså seriöst?
    Kön: Hon Han Hen
    det är pronomen ni listar där, inte kön. gör om och gör rätt. så svårt är det inte.
  • Jag har betalat in mig! När ska roster:t vara inne?
  • När beräknas turneringen, ev. prisutdelning plus ev. applåder till arrangören vara klart?
  • brocCooLi said:

alltså seriöst?
    det är pronomen ni listar där, inte kön. gör om och gör rätt. så svårt är det inte.

Du är en rar människa, men innan du lär dig när man skriver de och när man skriver dem bör du nog inte klaga på andra människors språkfel.
  • Pellevin said:

Du är en rar människa, men innan du lär dig när man skriver de och när man skriver dem bör du nog inte klaga på andra människors språkfel.

stor skillnad på att skriva fel på de/dem och lista hen som kön, skulle inte klassa det sista som språkfel. det är inte kul att folk fortsätter säga saker som 'det är säkert en hen' och liknande.
    hade det stått vilket pronomen en föredragit hade frågan varit betydligt bättre.
  • Är det fel att säga "det är en han"? Min fråga gäller alltså inte de grammatiska implikationerna, utan är snarare en fråga kring nusvenskt språkbruk.

Jag är som bekant rätt gammal, och jag har många gånger hört ovanstående svar på frågan "vilket kön har personen i fråga?".
  • I nusvenska så används förvisso "det är en han" o dylikt ibland men jag tycker ändå det är fel.

Det är dock ett annat fel folk som gör när de säger "det är en hen" och tror att det utesluter "hon eller han". Dvs det är inte tre olika kön som syftas på utan det är tre olika pronomen varav två är kopplade till kön/genus och ett är neutralt.

Jag håller alltså med om att det inte är ett språkfel utan snarare ett syftningsfel.
  • Jag tycker du har delvis fel @Duckwing. Ett problem med ordet hen är att det redan antagit två skilda betydelser, och ditt svar utgår från att det endast finns en.

Den första betydelsen, som jag tror var den som ordet skapades för, är att ersätta den klumpiga frasen "hon eller han". Den andra betydelsen är den som används i denna diskussion, där termen används som ett separat pronomen för att beteckna människor som av olika skäl inte faller in i någon av kategorierna hon och han.

Det är stor skillnad mellan de betydelserna, men ditt svar är beroende av att ordet endast har en betydelse.
  • kaju said:

När beräknas turneringen, ev. prisutdelning plus ev. applåder till arrangören vara klart?

Söndag eftermiddag. Jag gissar någon gång vid 4-tiden

brocCooLi said:

alltså seriöst?

Ledsen om vi har förargat någon. Inte vår mening alls och vi ska ändra på det så att alla känner sig glada!
  • Men orsaken att jag började bitcha är en helt annan.

Vi befinner oss möjligen i en historisk brytpunkt när det gäller hur vi uppfattar kön. Sverige ligger som vanligt i framkanten i den utvecklingen. Språket anpassar sig efter en ny syn på verkligheten. Självklart kommer många misstag göras. Men om man (jag har ännu inte nått till "en") ärligt försöker visa hänsyn mot nydefinierade grupper, som jag tycker man gör från WarCons håll, borde en förespråkare för det nya, som jag uppfattar att Ty är, vara lite mer stödjande och tålmodig.
  • Och då klev du fram som den räddande riddaren? Mannen framför alla- vilken tur vi har dig Erik! (OBS ironi)

Men tillbaka till Turneringen.
  • @Pellevin Jag håller inte alls med om att ordet hen har två olika betydelser, snarare är det pga sin neutralitet väldigt användbart pronomen för de som av olika anledningar inte vill använda något av "hon" eller "han". Åtminstone var det så jag uppfattade det när det växte fram i popularitet. Jag har aldrig någonstans läst eller hört om att det ska ha fått två definitioner nuförtiden. Däremot har jag hört många som verkar ha misstolkat det till att bara ha den andra definitionen som du beskriver.

För övrigt ber jag om ursäkt för att jag medverkat till OT i den här tråden.
  • Så nu är det ändrat till Pronomen istället.
    Kan vi nu se till att alla tar och anmäler sig istället till turneringen och så att vi får en jättetrevlig turnering!
  • Ynik said:

Så nu är det ändrat till Pronomen istället.
    Kan vi nu se till att alla tar och anmäler sig istället till turneringen och så att vi får en jättetrevlig turnering!

hur bra gjort? toppen verkligen!
    och är anmäld på konventet :)
  • Pellevin said:

Vi befinner oss möjligen i en historisk brytpunkt när det gäller hur vi uppfattar kön. Sverige ligger som vanligt i framkanten i den utvecklingen.

inte riktigt, ganska långt bort tyvärr. finns betydligt fler länder som har mycket bättre lagar gällande juridiska kön och transvård. men du kanske menar att Sverige är framåt gällande annat?

Duckwing said:

...snarare är det pga sin neutralitet väldigt användbart pronomen för de som av olika anledningar inte vill använda något av "hon" eller "han". Åtminstone var det så jag uppfattade det när det växte fram i popularitet. Jag har aldrig någonstans läst eller hört om att det ska ha fått två definitioner nuförtiden. Däremot har jag hört många som verkar ha misstolkat det till att bara ha den andra definitionen som du beskriver.

instämmer på detta.

jag tar, och skulle ta, väldigt illa vid mig om någon benämnde mig som 'en hen'. mitt pronomen är hen/den men att bli tilltalad som en hen är inte ok för mig.
    därav min reaktion på det också. sådana här saker inträffar för ofta.
  • Jag vill definitivt hävda att Sverige är ett land med relativt sett mycket bra lagstiftning etc för människor som använder hen som sitt pronomen. Det betyder inte att allt är bra, eller ens halvbra. Det betyder inte heller att det inte finns andra länder som är bättre på olika delar av detta. Men om man inte ser att vi kommit längre än de flesta så är man grundligt omedveten om hur världen ser ut.
  • Sista tåget som är lämpligt för mig går 16:24... @Ynik tror du att jag hinner med det? :/